20 توصیه طلایی برای مادران باردار جهت کنترل حالت تهوع

66 بازدید

مطالب مرتبط

مشکلات گوارشی از شایع ترین شکایات زنان باردار، در دوران بارداري است که در بیشتر موارد با حالت تهوع و استفراغ همراه است و تقریبا بیش از سه چهارم زنان باردار حالت تهوع صبحگاهی را تجربه می کنند. این عارضه در اکثر موارد از ماه نخست بارداری آغاز و تا هفته 14 یا 16بارداري به اتمام می رسد و تنها در 2% افراد تا پایان بارداري ادامه پیدا می کند.

2

 

 


پیش گیری از این عارضه باعث جلوگیری از سقط جنین در بیش از 60 % موارد و تولد نوزاد سالم می گردد. تهوع 
و استفراغ در اکثر موارد در حد خفیف و متوسط است که عارضه خاصی را ایجاد نمی کند، مگر اینکه با از دست دادن وزن مادر به میزان بالا همراه باشد اما در کل منجر به از دست رفتن آرامش مادر باردار و خانواده اش می گردد. 

از علل احتمالی بروز حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری می توان به تغیرات هورمونی مادر، افت قند خون در بارداری های اولیه، استرس، خستگی، سفر و یا مصرف برخی مواد غذایی اشاره کرد.
از آنجا که تهوع و استفراغ بارداري به تدریج کاهش یافته و بهبود می یابد، در بیشتر زنان درمان با تأخیر انجام می شود. روش های مؤثر به منظور رفع حالت تهوع و جلوگیری از آن در دوران بارداری عبارتند از:
1. استمرار به وزن گیری الزامی است.
2. بیش از حد گرسنه نمانید و از حذف وعده و یا بالعکس مصرف وعده های غذایی سنگین بپرهیزید. وعده های غذایی را در حجم کم و تعداد دفعات بیشتر مصرف نمایید. بسیاري از خانم ها اگر معده خود را با خوراکی هاي سبک پر نگه دارند تا حدودي از حالت تهوع جلوگیري می شود.
3. از مصرف غذاهای سرخ شده در روغن، پرچرب، غذاهای پر ادویه، تند و غذاهای نفاخ تا حد امکان اجتناب نمایید.
4. جداسازی مصرف غذاهای مایع از جامد به دریافت بهتر غذا کمک می کند.
5. در هنگام مصرف وعده های غذایی سعی گردد غذاها پس از خنک شدن مورد استفاده قرار گیرند تا بوی آن ها باعث تشدید حالت تهوع نگردد.
6. در هنگام تهیه غذا حتما هواکش آشپزخانه را روشن نمایید و یا پنجره ها را تا حدود باز کنید تا از شدت بوی غذا در منزل که سبب تشدید حالت تهوع می گردد جلوگیری شود. همچنین می توانید از دیگران خواهش کنید تا برای شما غذا درست کنند.
7. در رژیم غذایی خود از میوه ها و سبزی هایی که دارای عطر و طعم ملایم هستند، استفاده نمایید. خوردن میوه هایی مانند هندوانه، لیمو و موز بسیار کمک کننده است.

18. ورزش کردن را فراموش نکنید. که البته می بایست با پزشک متخصص زنان خود در این رابطه مشورت کنید.
8. جهت جلوگیری از ایجاد تهوع صبحگاهی، قبل از بلند شدن از رختخواب، کمی بیسکوییت یا نان خشک، در حالت خوابیده به آرامی مصرف کنید.
9. سعی کنید تا حد امکان از مصرف مایعات همراه با غذاها پرهیز نمایید و در فواصل وعده های غذایی، مایعات را به میزان کافی 1تا 2 ساعت قبل و یا بعد از غذا دریافت نمایید. یک روش خوب این است که یک نوشیدنی را در طول روز جرعه جرعه بنوشید.
10. در صورتیکه مصرف قرص آهن باعث ایجاد حالت تهوع می گردد، بهتر است قبل از خواب قرص آهن را مصرف نمایید.
11. بوییدن پوست لیموترش نیز، مانع از استشمام بوهای آزار دهنده می گردد.
12. دریافت زنجبیل تازه و محصولات زنجبیل شامل چای زنجبیلی یا شکلات زنجبیلی به مقدار کم نیز برای رفع حالت تهوع دوران بارداری مؤثر است. که با پزشک متخصص زنان قبل از مصرف می بایست مشورت انجام شود.
313. جویدن آدامس یا مکیدن آبنبات با طعم مناسب می تواند در بهبود حالت تهوع مؤثر باشد.
19. بلافاصله پس از غذا خوردن دراز نکشید چرا که این کار باعث تشدید حالت تهوع در دوران بارداری می گردد.
14. مصرف مکمل ویتامین B6 نیز در موارد خفیف باعث بهبود حالت تهوع می گردد.
15. در هنگام احساس حالت تهوع استفاده از مواد غذایی شیرین و یا آبگوشت کمک کننده است. 
16. از کشیدن سیگار جدا بپرهیزید.

17. رفت و آمد در مکان های بسیار گرم باعث بروز حالت تهوع در دوران بارداری می گردد.
20. توجه داشته باشید که مصرف هر گونه دارو و مکمل در زمان حاملگی حتماً باید با نظر پزشک صورت گیرد بنابراین از مصرف خودسرانه داروهاي شیمیائی و گیاهی خودداري فرمایید. در نظر داشته باشید بهترین راه، مشاوره با متخصصین تغذیه است.

 

 

منابع:

1. Brown J, Isaacs J, Krinke B (2013). Nutrition through the life cycle, 5th ed. 121-122
2. Morning sickness – National Library of Medicine – PubMed Health (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0003606/)
3. Morning sickness – Pregnancy and baby guide – NHS Choices (http://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/pages/morning-sickness-nausea.aspx)
4. Morning Sickness During Pregnancy – American Pregnancy Association (http://americanpregnancy.org/pregnancyhealth/morningsickness.html)

ارسال دیدگاه