تغییرات سبک زندگی برای درمان یبوست

143 بازدید

مطالب مرتبط

معمولا این معیار ها را در یک دسته قرار داده و به آنها سبک زندگی گفته می شود.

– غذاهایی مصرف کنید که مقدار زیادی فیبر دارند.

فیبر قسمتی از غذای گیاهی است که هضم نمی شود. این ماده در روده باقی می ماند و با مدفوع دفع می شود. فیبر مدفوع را به صورت توده ای در می آورد و آنرا مقداری نرم می کند. مواد غذایی سرشار از فیبر شامل:
– نان گندم، بیسکویت و آرد
– میوه ها و سبزیجات. تصمیم بگیرید حداقل پنج وعده از میوه ها و سبزیجات مختلف در روز استفاده کنید. یک وعده شامل: یک میوه بزرگ مانند سیب، گلابی، موز، پرتقال، یا یک تکه بزرگ هندوانه یا آناناس. یا دو میوه کوچکتر مانند آلو و… یا یک فنجان از میوه های کوچک مانند انگور، توت فرنگی، تمشک، گیلاس. یا یک قاشق غذاخوری میوه خشک شده یا یک وعده معمولی از هرگونه سبزیجات (تقریبا دو قاشق غذاخوری) یا به اندازه یک کاسه دسر سالاد.
– کلیه دانه ها و سریال ها (Cereal) که غذایی است تهیه شده از غلات و با شیر به عنوان صبحانه مصرف می شود. نکته ساده ای مانند تغییر دادن سریالی که به عنوان صبحانه مصرف می کنید، می تواند تاثیر مهمی بر میزان فیبری که روزانه دریافت می کنید داشته باشد. foods-rich-in-fiber 1
– برنج قهوه ای، انواع وعده های پاستا و اسپاگتی.
تاثیر رژیم غذایی پرفیبر ممکن است در طول چند روز تا چند هفته مشخص شود. احتمال دارد با افزایش مصرف فیبر (یا مکمل های فیبردار) دچار نفخ یا دفع گاز شوید، که معمولا موقتی است. هنگامی که روده شما به فیبر اضافه عادت کند، نفخ و دفع گاز طی چند هفته بهبود می یابد. به همین دلیل اگر به مصرف میزان زیاد فیبر عادت ندارید، بهتر است میزان آن را به تدریج افزایش دهید.
توجه: هنگام مصرف غذای پر فیبر یا مکمل های فیبردار باید مقدار زیادی مایعات بنوشید. حداقل دو لیتر (8 تا 10 لیوان) آب در روز مصرف کنید. این کار برای جلوگیری از انسداد روده، شرایطی پیچیده که به ندرت به علت مصرف زیاد فیبر بدون نوشیدن مقادیر کافی مایعات ایجاد می شود، است.

مقدار زیادی مایعات بنوشید

تصمیم بگیرید روزانه دولیتر (8 تا 10 لیوان) مایعات مصرف کنید. بیشترین میزان آن به صورت ادرار دفع می شود ولی مقداری هم از طریق روده دفع شده و مدفوع را نرم می کند. بیشتر مایعات مفید اند ولی نوشیدنی های الکلی آب را جذب می کنند و مناسب نیستند. برای شروع، روزانه 3 تا 4 لیوان بیشتر از مصرف عادی خود آب بنوشید.

سوربیتول

سوربیتول نوعی قند است که به خوبی هضم نشده، آب را به سمت روده هدایت می کند و باعث نرم شدن مدفوع می شود. در نتیجه، مانند یک ملین اسمزی طبیعی عمل می کند. شاید بخواهید غذاهای شامل سوربیتول را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. میوه ها و آبمیوه هایی که حاوی سوربیتول اند، شامل: سیب، زردآلو، انگور سیاه، انگور و کشمش، هلو، گلابی، آلو و تمشک و توت فرنگی. غلظت سوربیتول در میوه های خشک، 5 تا 10 برابر بیشتر است. میوه های خشک شده و نیمه خشک شده، میان وعده های خوبی هستند و به راحتی برای انتقال قابل بسته بندی اند.

در صورت امکان بصورت منظم ورزش کنید

اگر بدن خود را در تحرک نگه دارید، به تحرک روده شما کمک می کند. خوب است بدانید افرادی که مجبورند روی تخت استراحت کنند (حتی به صورت موقت تا زمانی که در بیمارستان بستری اند) بیشتر در معرض یبوست قرار دارند.

عادات مراجعه به دستشویی

هنگامی که نیاز دارید به دستشویی مراجعه کنید، آن را به تاخیر نیندازید، برخی افراد هنگامی که مشغول اند، این کار را انجام می دهند. ممکن است مدفوع تجمع یابد و دفع آن مشکل تر شود. وقتی به دستشویی مراجعه می کنید، نباید با عجله باشد و باید وقت کافی داشته باشید تا روده خود را تخلیه کنید.
زمانی که محدودیت حرکت وجود دارد، مانند افراد بسیار ضعیف یا افرادی که دچار زوال عقلی هستند، کسانی که مراقبت آنها را به عهده دارند، باید مطمئن شوند هنگام نیاز به دستشویی، کمک کافی در اختیار این افراد قرار می گیرد، همچنین باید مطمئن شد آنها دفع منظم و عادی دارند و حریم خصوصی آنها رعایت می شود. در حالت کلی بهتر است اول صبح و 30 دقیقه بعد از صرف وعده غذایی به دستشویی مراجعه شود؛ زیرا حرکت مدفوع در روده تحتانی صبح و بعد از غذا بیشتر است.
نحوه دفع مدفوع در دستشویی، مخصوصا برای افراد مسن مبتلا به یبوست مهم است. توالت های غربی (فرنگی) این کار را دشوارتر می کنند و توالت های نشسته، برای دفع مدفوع بهتر است. قرار دادن زیرپایی، راحتترین راهی است که می توانید حالت نشستن خود را در توالت تغییر دهید. آرامش داشته باشید، به جلو خم شوید و آرنج های خود را بر ران پا قرار دهید. شما نباید برای دفع مدفوع نفس خود را حبس کرده یا تقلا کنید.

ارسال دیدگاه