نکات تخصصی برای تنظیم خواب نوزاد

147 بازدید

مطالب مرتبط

 

 برای
پشت سر گذاشتن این دوره مجددا به اصول پایه ا که مطرح شد بازگردید. سعی کنید برای
طی روز برنامه منظمی داشته باشید و از حوالی عصر برای خواب آماده شوید. هر روش
جدیدی که برای آموزش خواب انتخاب می کنید را برای یک هفته امتحان کنید در صورتیکه
جواب نداد روش دیگری را برگزینید.

نکات تخصصی برای
تنظیم خواب نوزاد

نوزادان نمی توانند تفاوت بین شب و روز را تشخیص دهند که این مسئله
توجیه کننده دوره های کوتاه چرت زدن آنها طی شبانه روز است. از زمانیکه نوزاد شما
چند هفته بیشتر سن ندارد می توانید آموزش های مربوط به درست خوابیدن را شروع کنید.
نکات زیر می توانند کمک کننده باشند:

از نور کمک بگیرید

نور دکمه بیدار باش نوزاد شما را فشار می دهد! در نقطه مقابل تاریکی
منجر می شود که مغز شروع به ترشح ملاتونین، هورمون اصلی خواب نماید. روزها اتاق را
روشن و شب ها تاریک نمایید تا نوزدتان خیلی زود بفهمد که شب ها باید بخوابد.

=        
در طول روز اجازه
دهید میزان زیادی نور خورشید وارد اتاق شود یا نوزادتان را از خانه بیرون ببرید.
برای چرت میان روز نوزاد را در اتاق روشن قرار دهید (مگر اینکه نوزاد برای خوابیدن
طی روز مشکل داشته باشد).

=        
برای اصلاح خواب
شبانه روی چراغ اتاق نوزاد و هر اتاق دیگری که زیاد با نوزادتان آنجا زمان می
گذرانید کلاهک های کم کننده نور نصب کنید. از حوالی بعد از ظهر (۲ ساعت قبل از
زمان خواب نوزاد) نور منزل را کم کنید.

=        
استفاده از چراغ خواب
در اتاق نوزاد مشکلی ایجاد نمی کند به شرط آنکه از چراغ خواب های کم نور دارای نور
آبی و ضعیف استفاده کنید. (چراغ های زرد و سفید روشن محرک هستند)

=        
اگر نوزاد در طول شب
از خواب بیدار می شود او را به اتاق روشن تر نبرید و چراغ را روشن نکنید. تغییر
نور اتاق از تاریک به روشن به مغز فرمان حرکت می دهد.

=        
اگر نور دم صبح
نوزادتان را از خواب بیدار می کند یا نوزاد برای خوابیدن در عصرها مشکل دارد پشت
پرده هایتان یک پرده کلفت نصب کنید تا اتاق تاریک شود.

وقتی نوزادتان خواب
آلوده است او را در تخت قرار دهید نه وقتی خواب است

ممکن است این کار بخصوص برای شیرخواران سخت باشد ولی به شما و نوزادتان
فرصت می دهد که خواب بهتری داشته باشید. نوزادانی که خودشان به خواب می روند بیشتر
امکان دارد یاد بگیرند که “خود را بخوابانند”. وقتی نوزادتان وارد فاز
بی حالی و سکوت قبل از خواب می شود قبل از اینکه کاملا خوابش ببرد او را در تخت
خوابش قرار دهید.

قبل از اینکه به سراغ
نوزادتان بروید قدری صبر کنید

اگر هر بار که نوزادتان در خواب صدا می کند به سراغش بروید و بلندش
کنید به او می آموزید که بیشتر از خواب بیدار شود. وقتی نوزادتان سر و صدا راه می
اندازد کمی صبر کنید و به او فرصت دهید که خودش مجددا به خواب برود. ولی اگر می
بینید صدایش در حال بیشتر شدن است و ممکن است بیدار شود قبل از اینکه بطور کامل
هوشیار شود به سراغش بروید.

سعی کنید به چشمان
نوزادتان نگاه نکنید

بسیاری از بیماران به راحتی تحریک می شوند. نگاه کردن به چشمان نوزاد
می تواند توجه او را جلب کرده و به او این پیام را منتقل کند که وقت بازی است. هر
چقدر ارتباط شما در طول شب با نوزادتان بیشتر باشد تحتمال اینکه خواب از سر نوزاد
بپرد بیشتر می شود. پس راه حل چیست؟

وقتی در طول شب سراغ نوزادتان می روید به چشمانش نگاه نکنید و صداهایی
که دوست دارد و را ایجاد نکنید. به کمر او نگاه کنید و با صدایی آهسته و خونسرد
صحبت کنید.

برای تعویض پوشک
نوزاد حساسیت به خرج ندهید

واقعا نیازی نیست هر بار که نوزاد از خواب بیدار می شود پوشک او را
تعویض کنید. بیشتر نوزادان به این همه تعویض پوشک نیاز ندارند. برای شب ها پوشکی
انتخاب کنید که جذب بیشتری داشته باشد و نیازی به تعویض نداشته باشد. فقط در طول
شب اگر نوزاد بیدار شد چک کنید که پوشکش پس نداده باشد یا مدفوع نکرده باشد. اگر
نیاز به تعویض پوشک در طول شب داشتید برای تمیز کردن بدن نوزاد از دستمالی استفاده
کنید که در دمای اتاق گرم شده باشد و خنک نباشد تا نوزاد را بیدار کند.

یک وعده شبانه می
تواند کمک کند

گاهی بیدار کردن نوزاد و شیر(غذا) دادن آخر شب می تواند به بهتر
خوابیدن نوزاد کمک کند. چراغ را خاموش کنید، به آرامی نوزاد را از تخت خارج کنید و
زیر سینه قرار دهید (یا شیشه شیر را به دهانش نزدیک کنید). در این حالت به احتمال
زیاد نوزاد آنقدری بیدار می شود که شیر خوردن را شروع کند ولی اگر نشد کمی نوک
سینه را به لب هایش بمالید تا شیر خوردن را شروع کند. پس از اتمام شیردهی بدون
گرفتن عارق نوزاد او را به تخت برگردانید.

صبر داشته باشید تا
نوزادتان برای آموزش خواب آماده شود

در بیشتر موارد شما می توانید آموزش های خواب را از ماه اول تولد
نوزاد شروع کنید ولی همانطور که خود شما ساعت خواب متفاوتی با سایر افراد دارید
نوزادتان نیز می تواند متفاوت باشد. ممکن است آمادگی نوزاد برای یادگیری خواب تا ۴
ماهگی هم به تاخیر بیافتد پس نا امید نشوید.

برای تغییرات دوره ای
 در الگوی خواب آماده باشید

اگر نوزادتان مجددا در طول شب از خواب بیدار می شود اصلا نگران نشوید.
در بیشتر موارد این تغییرات در الگری خواب موقت است. نوزادان اغلب تغییرات اندکی
در الگوی خواب دارند که بیشتر با تغییرات رشد، تغییر در عادات روتین مثل مسافرت،
بیماری یا تولد نوزاد جدید ارتباط دارد. بیشتر والدین حوالی ۴ ماهگی متوجه تغییرات
الگوی خواب نوزادشان می شوند زیرا در این سن است که نوزاد تحرک بیشتری داردو الگوی
خوابش تغییر می کند. همچنین یکبار نیز حدود ۹ ماهگی که اضطراب جدایی آغاز می شود
ممکن است با تغییرات خواب مواجه شوید.

ارسال دیدگاه